Holbox en Valladolid - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Holbox en Valladolid - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Holbox en Valladolid

Door: Liliane

Blijf op de hoogte en volg Liliane

08 Augustus 2022 | Mexico, Cancún

Na ruim 2 jaar is het dan eindelijk zover, zondag 31 juli. Met een beetje tegenslag van corona en de toen geannuleerde vlucht naar Mexico gaat het vandaag dan toch eindelijk gebeuren. Vandaag de lange reis naar Mexico. Om half 5 vanochtend ging de wekker en rond kwart over 5 hebben papa en mama Lars en mij naar Schiphol gebracht. Ondanks alle verhalen op Schiphol dat het erg druk was ging alles heel erg vlotjes. In een half uurtje waren we door de security check en de paspoortcontrole, helaas hadden we geen stoelen naast elkaar gekregen in het vliegtug. Daarna hadden we nog genoeg tijd om een rondje te lopen op het vliegveld. Met enige vertraging zijn we rond half 12 (ipv 10.55) naar Dallas gevlogen met America Airlines. Prima vlucht, lekkere snakkies (ijs, pizza?!), alleen jammer dat mijn scherm het niet deed dus geen filmpje kunnen kijken. Gelukkig toch naast elkaar kunnen zitten, Lars was het stil zitten al snel beu dus een hoop gedraai naast me [e-1f923]. Een vlucht van 10 uur met een overstap op Dallas airport. Helaas wat vertraging gehad dus was het tijd voor een whataburger bij gebrek aan beter. Dus in een zin, welkom in Amerika. Een beker zo groot als een liter, oversized Amerikanen en een niet zo lekkere burger. Daarna nog heerlijk vliegtuigen gekeken en rond half 7 opgestegen naar Mexico. Goede vlucht met met mega veel extra beenruimte (nooduitgang). De bagage was gelukkig meegegaan (zo handig die airtags!), snel gevonden en toegelaten tot Mexico. Het duurde even voordat we de ADO bus hadden gevonden, de taxichauffeurs zeiden allemaal dat die niet meer reed om zo wat extra's te verdienen. Uiteindelijk voor dezelfde prijs als met de ADO bus de taxi naar het hotel genomen. Lekkere temperatuur om aan te komen. Het hotel gevonden en na een hele lange dag van in totaal 24 uur, als een blok in slaap gevallen.
Dag 2: Na een redelijke nacht waren we optijd wakker. Lekker gedoucht en een ontbijtje in de tuin van Selina hostel op een schommelbank. Na meerdere pogingen te hebben gedaan om geld te pinnen was dit ook eindelijk gelukt ! De bus voor 's middags gereserveerd op het busstation naar Chiquila. Een rondje door downtown Cancun gelopen maar dit vonden we allebei niet heel bijzonder, voor ons gevoel komt dit pas 's avonds tot leven. Een lunch bij het meest locale tentje wat er in cancun was, met een halve liter Fanta want kleiner was er niet en muziek op standje disco. Nog even bij het zwembad gezeten om af te koelen want de gevoelstemp was 39 graden. En rond half 3 naar het ADO busstation gelopen, om half 4 zijn we vetrokken naar Chiquila. De weg was in onderhoud waardoor de reis wat langer duurde. Met de ferry naar Holbox gevaren. Naar het hotel gelopen, toch handig zo'n backpack, echter vond Lars het iets minder leuk over de onverharde wegen en stoepen met gaten en vol met water. Prima hotel, nog even geplonst in het zwembad, een lekkere douche en 's avonds in het straatje bij het hotel gegeten. We hadden allebei iets verschillends besteld, en kregen uiteindelijk een te groot bord vol met vlees en wat groenten met mini wraps erbij. Lekker gegeten en een leuk tentje met live muziek. Na het eten nog even in de hangmatten gelegen bij het hotel waar we lek werden geprikt door alle muggen.
De volgende ochtend hebben we fietsen gehuurd. Heerlijk ontbijt in een tuintje met palmbomen en een acai bowl. Het eiland een beetje verkend en langs het strand gefietst, prachtig blauw water en een wit strand. De middag doorgebracht op een bedje en in de zee. Lekker gechilled en natuurlijk eindelijkkkkkk een kokosnoot gedronken, jammie! Daarna nog een stukje verder gefietst over de oh zo fijne wegen vol met blubber en gaten in de weg. Uitzichtpunt punta Cocos opgezocht zodat we voor morgen weten waar dit ligt. 'S avonds gegeten bij het restaurant Roots, dit werd door ongeveer iedereen en alles aanbevolen waardoor we wel eventjes in de rij hebben gestaan. We hebben lekker een pizza gegeten maar we vonden het een beetje overhyped, genoeg andere leuke tentjes die net zo lekker zijn. Daarna terug op de fiets in het donker en als een blok in slaap gevallen.
Vandaag dag 4, prima vol te houden op het eiland Holbox! Lekker ontbijt, smoothiebowl bij pinapol en vervolgens een heerlijk strandbedje opgezocht en gezwommen, gelezen en genikst. Wat natuurlijk niet kan ontbreken zijn de heerlijke kokosnoten en guacamole, jammie! Aan het einde van de avond naar punta Cocos gefietst voor de zonsondergang en het blauwalg te spotten in de zee, erg bijzonder! Lars vond het iets minder leuk want die werd opgegeten door de muggen. 'S avonds naar het centrum gefietst voor wat te eten, best zwaar zo'n dagje strand.
Alweer dag 5, 's ochtends optijd opgestaan en rond half 8 naar de andere kant van het eiland gefietst, punta musquito om de flamingo's te spotten en over de zandbanken te lopen. Helaas waren de flamingo's al gevlogen, desondanks een mooie wandeling en een leuke fietstocht langs het strand. Een ontbijt op het strand kon niet ontbreken en daarna gelukkig geld kunnen pinnen (de automaten zijn hier vaak leeg en gisteren grepen we mis). Vandaag ook weer aan het strand gelegen en gezwommen. 'S Midddags was het cocktail tijd. Na een heerlijke douche onze laatste avond op Holbox met uiteraard live muziek!
De volgende ochtend zijn we naar de haven gelopen en om 9u ging de boot naar het vaste land weer naar Chiquila. Daar een ontbijtje gescoord en om kwart over 10 ging de ADO bus naar Valladolid. De buschauffeur had haast dus 2 uur later kwamen we aan in Valladolid met een tropische bui onderweg. Naar de casa gelopen, deze was echt heel erg leuk en schattig en een hele mooie kamer! Paraplu meegenomen voor de zekerheid en de stad ingelopen, naar de cenote Zací geweest, bij deze kon je niet zwemmen maar wel erg mooi. Daarna even geluncht bij een soort bazar met allemaal kleine eettentjes. En nog een plek gezocht waar we een scooter konden huren voor de volgende dag.
Zaterdag 7 augustus zijn we op pad gegaan met de scooter na een lekker ontbijt bij de casa. Allereerst zijn we naar Ek Balam geweest een hele mooie oude maya tempel. Uitleg gehad van een gids en heel wat wijzer geworden. Daarna zijn we naar cenote X'Canche geweest, erg mooi! Een plonsje gewaagd en weer verder gescooterd naar cenote Secreto Maya, hier geluncht maar niet geplonst. Daarna weer op de scooter om naar cenote Palomitas te gaan, deze was erg bijzonder omdat deze gesloten is van boven en er allemaal stalagmieten aan het plafond hangen. Daarna door de middle of nowhere in de stromende regen als 2 verzopen katjes terug naar Valladolid. Heel handig als de regenponcho's nog in het hotel liggen :) na wederom een koude douche 's avonds wat gegeten in het centrum van Valladolid waar de guacamole aan tafel werd klaargemaakt, heel grappig!
Vandaag alweer Zondag, een week in het mooie Mexico. Om kwart over 7 vertrokken we op de scooter met een goodiebag vol met ontbijt naar Chichen Itza een van de 7 wereldwonderen. Expres zijn we zo vroeg vertrokken om de drukte voor te zijn en dat was maar goed ook. Na ruim een uur scooteren en een vierkante kont waren we er. Een gids geregeld voor alle informatie wat het bezoek wel echt heel veel meerwaarde geeft. Daarna naar de cenote Ik Kil gereden en een plonsje gedaan. Gelukkig scheen de zon nog steeds want de voorspellingen waren niet zo best. Een echte Mexicaanse lunch (veel te veel), en gelijk even geschuild voor de regen en onweer. Helaas bleef het regenen en hebben we de andere cenote overgeslagen en zijn we terug naar het hotel gereden en de scooter weer terug ingeleverd. 's Avonds naar een soort van dansende Maya's geweest, grappig om te zien. Nog even wat gegeten, spulletjes weer ingepakt en morgen met de bus naar Bacalar.

• 10 Augustus 2022 - 21:03

Mirjam:

Veel gezien in een week tijd

• 13 Augustus 2022 - 10:33

Philly:

Weer een prachtige reis! Veel plezier en geniet ervan!