De laatste dagen in Johannesburg en op safari - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Johannesburg en op safari - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Johannesburg en op safari

Blijf op de hoogte en volg Liliane

24 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Woensdag zijn we naar Johannesburg gevlogen om daar de laatste dagen van de vakantie door te brengen. Uber kwam ons ophalen op het vliegveld en we werden gedropt bij het hostel, Curiocity (zag er prima uit). Omdat we eigenlijk nog helemaal geen souvenirs hadden gekocht moesten we daarnaar op zoek. Bij Rosebank zou een African craft market zijn, dus daar hebben we ons laten afzetten. Beetje rondgekeken en een paar kleine dingetjes gekocht. De omgeving was erg toeristisch en dat betekent overal beveiliging dus dat was wel fijn. Daarna zijn we naar een rooftopbar gereden met uber, ik ben nog nooit zo bang geweest in een auto. Zo veel mensen op straat allemaal tussen de auto's door lopen, zooi op straat en de driver maar enge verhalen vertellen. Deze buurt staat bekend als de slechtste buurt van Johannesburg. Ik was zo blij toen we aankwamen bij de bar, drankje en een hapje gedaan en mooi uitzicht over de stad. Op tijd gaan slapen want de volgende ochtend ging de wekker weer vroeg.

Donderdag was safari dag, om half 6 stond de taxi voor de deur om ons op te halen om naar Pilanesberg te gaan op safari. Na een hele lange rit die twee keer zo lang duurde als gepland kwamen we rond half 10 eindelijk aan in het park. Eerst gingen we met een gesloten auto het park in, zebra's, olifanten, neushoorn, leeuwen en giraffen gezien. Daarna werden we gedropt bij ons "resort", een kleine plons in het zwembad en rond 4 uur zouden we weer worden opgehaald voor de volgende game drive. En maar wachten en wachten, ondertussen was het kwart voor 5 en was er nog niemand. Lang verhaal kort, slechte communicatie en we moesten dus ergens anders staan ipv bij de receptie dus de safari auto was weg zonder ons........ hele boze en teleurgestelde fre en liel. Tijdens het wachten hadden we met een Amerikaan en Zuid Afrikaan wat gepraat, uiteindelijk zijn we nog met hun het park even in geweest. Volgens mij had de Amerikaan nog nooit in een schakel auto gereden want zo soepeltjes ging het niet. Fre en ik met zn tweetjes van voren en de Zuid Afrikaan in de kofferbak haha. Totaal onvoorbereid het park in te gaan zonder plattegrond of iets, gelukkig wisten we wel de naam van de gate waar we het park waren binnen gekomen. En wonder boven wonder hebben we beestjes gezien én de uitgang op tijd gevonden (anders word je opgesloten in het park). Gelukkig toch nog een soort van "mini safari " gehad. Diner was geregeld, daarna vroeg gaan slapen in onze safaritent.

Vrijdag weer om 5 uur opgestaan voor de morning drive, weer veel beestjes gespot, leeuwen die midden op straat liggen te slapen en een bruine hyena! Rond 9 uur waren we terug en om 9.15 gingen we weer op safari tot een uurtje of 3. Tussen door geluncht in het park en er kwamen allemaal giraffen en zebra's kijken heel erg leuk! Onderweg ook midden in een kudde met olifanten gestaan, zo cool! Ik zal jullie al de details van de slechte organisatie van de tour besparen maar ohohoh dit kan je geen tour en organisatie noemen. Tot slot zijn ze ons gewoon vergeten en was de bus vertrokken zonder ons, serieus?? Ja! En toen was de driver boos op ons omdat we om 5 over 3 het park uitkwamen ipv 5 voor 3. Weer een hele lange rit naar huis, rond half 8 waren we terug in het hostel. Leuke safari gehad maar een hele slechte tour dus die krijgt nog een staartje. 's Avonds aan de overkant van ons hostel gegeten, Johannesburg is een hele onveilige stad (nog veel erger dan Kaapstad) dus wij vonden het maar een beetje eng om over straat te lopen.

En toen was het zaterdag ..... onze aller aller laatste dag in Afrika alweer :(. We hadden een city tour geboekt bij het hostel om de stad nog wat te verkennen. En omdat we niet alleen over straat durven te lopen was dit wel een goede oplossing. Streetart bekeken, stukje door de mindere wijk gelopen en naar het hoogste gebouw van Afrika geweest met 360 graden vieuw. Tot slot van de tour naar de neighbourgoods market geweest allemaal kleine tentjes met verschillende hapjes en drankjes en kokosnoten! Hele leuke sfeer! Goede afsluiting van onze dag, rond een uurtje of 3 waren we terug in het hostel en zijn we met uber naar het vliegveld gegaan. Om 18.50 vlogen we naar Dubai waar we nu aan het wachten zijn op onze vlucht naar Amsterdam. Helaas zit het er weer bijna op, we hebben een ontzettend leuke reis gehad en heel veel mooie dingen gezien! De plannen voor de volgende reis zijn alweer in de maak, want eigenlijk willen we nu nog helemaal niet naar huis toe. Groetjes uit Dubai!