Plettenberg, Stormsriver, Jeffreysbay en Port E - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Plettenberg, Stormsriver, Jeffreysbay en Port E - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Plettenberg, Stormsriver, Jeffreysbay en Port E

Blijf op de hoogte en volg Liliane

20 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Op het busstation werden we gedropt en stond onze "taxi" klaar, of te wel de man van het hostel die ons op kwam halen. Holder de bolder, rammelrammel en slinger de slanger weg kwamen we aan het bij het hostel, african array. Super mooi uitzicht, leuk hostel leuke terrasjes, alleen we waren de enige twee dus dat was wel heel jammer. Kampvuurtje aan en genieten maar. Aangezien we alweer geen fatsoenlijke lunch hebben gehad en al heel de dag op cakejes leven (haha ja vakantie is zwaar, maar het leven zonder auto soms ook). Dus we zaten een soort van opgesloten in het hostel, en we hadden heel veel honger. We hadden eindelijk eten besteld en een uur later konden we eindelijk eten. Wel fijn dat onze kamer was geüpdatet naar een privé kamer aangezien er toch genoeg plek was.
De volgende ochtend gingen we een hike doen op het Peninsula eiland, een nationaal park. Nadat de vrouw die ons weg ging brengen eindelijk klaar was, en het meisje van het hostel ging met ons mee vertrokken we! Mooie wandeling, klimmer de klouter over rotsen, heel veel zeehondjes onderweg! En jeetje wat stinken die beesten zeg, zelfs van zo'n afstand. Aan het einde van de hike kwamen we een mooi strand tegen, daar nog even lekker gezwommen voordat we weer terug moesten. Nog even terug gegaan naar het hostel en rond een uurtje of 6 werden we weer gedropt op het tankstation, eindelijk weer even wat te eten en drinken kunnen kopen. Het was best wel een lange hike vandaag met veel geklim, de kilometers hebben we wel al gemaakt deze vakantie. En daar was de Bazbus weer om ons naar Storms River te brengen.
Gelukkig was het niet heel erg ver rijden, toen we aankwamen bij het hostel zag het er een beetje gek uit. De kamer was echt verschrikkelijk, het stonk, een 3 lagen stapelbed en het leek wel alsof iedereen stoned was ofzo. Eerst maar wat eten gelukkig konden we aanschuiven bij het hostel dinner. Lekker gegeten, maar terwijl we aan het eten waren werden we vergezeld door een hond, een kat die de kip van fre haar bord trok en.... door een aap die bij iemand op schoot zat!! Dit klinkt vast nog redelijk normaal, maar echt toen we daar waren werden we steeds verbaasder van alles wat we zagen. Helaas was het hostel vol en konden we de kamer niet upgraden, maarrrrrrr gelukkig zijn er 2 gasten niet op komen dagen en hebben we de privé kamer gekregen, soooo happy!

Zaterdag zijn we gaan kanoën en floaten. We hadden een tour in het nationaal park "Tsitsikamma" geboekt, samen met nog een ander meisje Lucia. Helaas liet het zonnetje ons een beetje in de steek en was het stiekem wel een beetje koud. Stukje gekanoëd onder de suspension bridge door, en een hele mooie omgeving en daarna gefloat (op een soort luchtbed met je handen peddelen). Daarna mochten we op de zee kanoën terug naar de vertrek plek. Aangezien we de afgelopen dagen steeds te weinig eten mee hadden of we gewoon niets konden kopen dachten we dat vandaag eens anders te doen, dus eerst uitgebreid geluncht voordat we gingen beginnen aan de hike naar de waterval. Een lange mooie hike weer klimmen en klauteren over stenen en rotsen en onderweg kwamen we een soort zwembad tegen in de zee. Ons eigen zwembad, zoo leuk en lekker even geplonst :). Onze dag goed besteed in het nationaal park, na het kanoën en ongeveer 5 uur lopen werden we weer opgehaald door de driver. We vonden het hostel echt niet fijn dus s' avonds zijn we geswicht naar een hostel 200 meter verder.

Zondagochtend hadden we nog niet echt een plan, het enige wat we niet wilden was lopen. Dus we zijn gaan ziplinen, was erg leuk! We mochten alleen zelf helemaal niets doen. Al het vast en losmaken werd gedaan. S' middags hebben we lekker niks gedaan en gezwommen in het hostel bij Lucia (die wilden wij ook boeken maar was helaas al vol). Heerlijke chill middag illegaal in het hostel en niemand die het door had haha. 's Avonds werden we opgehaald door de Bazbus en zijn we naar Jeffreysbay gegaan. We kwamen rond een uur of 9 pas aan, niet heel veel meer gedaan, ander meisje van eerder kwamen we ook weer tegen. Nog even geschommeld op de schommelbank.

En toen was het alweer maandag, time flies when you're having fun! Jeffreysbay is echt een surfdorpje, dus allemaal billabong winkels en surf outlets. Beetje rondgelopen, heel gek plaatsje, beetje uitgestorven en heel lang uitgerekt we hebben zeker een half uur gelopen voordat we echt in de bewoonde wereld kwamen. Lunch gekocht en op het strand opgegeten, het waaide zo hard dat het eten ook bijna wegwaaide, fre zat helemaal onder de soyasauce :). Ons laatste dagje strand maar niet echt meer aan het strand kunnen liggen. Wel een cocktail en ijsje verdiend na al het lopen:). 's Avonds met Florette en nog 2 andere jongens die we net 2 minuten kende wezen eten. En toen rond 9 uur kwam de Bazbus ons weer ophalen, laatste keer in de bus, laatste stop van de garden route: Port Elisabeth.

Voor dinsdag hadden we een safari geboekt voor in het Addo Elephant park. We hebben echt een ontzettend leuke dag gehad, heel veel olifanten, zebra' s, 7 leeuwen en buffelo's gezien. En we hadden een hele auto voor ons zelf. Echt heel heel gaaf! In de avond zijn we nog wezen eten met onze kamer genoot, Srutti, ook die hadden we al een aantal keren gezien in de bus was wel grappig. Lange vermoeiende dag. Vandaag (woensdag) zijn we naar Johannesburg gevlogen en de komende 2 dagen gaan we op safari en dan zit het er helaas alweer bijna op. Zou hier best nog wel een tijdje kunnen blijven :).