Alweer een maand in Bali en leuke weekendjes weg - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Alweer een maand in Bali en leuke weekendjes weg - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Alweer een maand in Bali en leuke weekendjes weg

Door: Liliane

Blijf op de hoogte en volg Liliane

09 Maart 2016 | Indonesië, Denpasar

Woensdag heb ik m’n galajurk gepast, alleen hij was nog niet helemaal goed dus de volgende dag kon ik m’n jurk pas ophalen. Snel gehaast en nog een late dienst op stage. Het was helaas niet zo heel erg druk, maar wel leuke collega’s dus 

Donderdag had ik een ochtenddienst op stage, de fruitman kwam nog langs dus lekker ramboutan gegeten jammie. Aan het einde van de middag de jurken opgehaald en zonsondergang op het strand gekeken, was echt prachtig!!!!!! Als avondeten dacht ik even eten te gaan halen bij de buurvrouw maar voor het eerst was ze dicht  dus maar naar Sarah gegaan want daar hebben ze ook lekker eten!

Vrijdag naar de Tanah lot gereden, helaas regende het, dus het was niet zo heel erg mooi. Maar gelukkig zit ik hier voorlopig nog wel even dus kan ik ook gewoon nog een keertje terug 
’s Avonds hadden we het gala, blij dat ik een jurk heb laten maken want iedereen zag er echt netjes uit, jongens in pak! Leuke avond gehad, het draaide wel echt om het goede doel. Mooi hotel, luxe zaal, grote witte ronde tafels en chique geklede mensen. Weer een ervaring rijker! Ook kon je nog een bod uitbrengen op verschillende artikelen, maarja als ze al bij 500.000 roepiah beginnen voor een iets (dus ongeveer 33 euro) dusja dat was niet echt een succes. Het gala was georganiseerd door studenten van de Stanford University en totaal is er 26 miljoen roepiah opgehaald klinkt veel maar is eigenlijk maar 1750 euro. Als ik hier ga pinnen ben ik ook altijd miljonair haha 

En toen was het alweer zaterdag, Sarah’s verjaardag gevierd, naar een grote souvenirs winkel geweest, Erlanga. Leuke sarong gekocht aangezien je die altijd om moet als je een tempel bezoekt. En nog een paar andere souvenirs, derest komt later wel! ’s Middags naar het strand geweest, afgesproken met anderen alleen was het onmogelijk om ze te vinden, dus heerlijk alleen op het strand gelegen. En er waren nog heel veel andere studenten uit Java. Was grappig, want ik moest een handtekening zetten en een cijfer voor hun Engels want dat moesten ze oefenen. Uiteindelijk is Manon ook nog naar het strand gekomen en zijn we de anderen gaan zoeken. ’s Avonds bij kitchenette gegeten met een hele groep. Echt leuk want de menukaart stond gewoon op een stuk karton, origineel toch! ’s Avonds nog een drankje gedaan in de bar bovenop het winkelcentrum. Jammer van de regen anders hadden we mooi uitzicht gehad denk ik.

Een kort nachtje, want zondag moesten we om 6 uur bij de kliniek staan voor een dagje veldwerk. Met twee auto’s naar Kintamani gereden, ergens in de bergen nog boven Ubud. Aangekomen in een afgelegen gebied werd er omgeroepen dat de dokter er was. Een hele stroom van mensen is langs geweest, echt heel erg leuk om te zien! Een lokalere kliniek bestaat er denk ik niet, een hele leuke dag gehad! Daarna met alle collega’s nog wat wezen eten op kosten van de zaak. Een lange vermoeiende dag. Gelukkig hebben we een buurvrouw voor het eten!

Maandag zijn we met 2 locals (Donni en Cici) naar Ubud geweest. Best ver rijden op allemaal slechte weggetjes met mega veel gaten in de weg! Eerst samen met Manon naar het Monkey forest geweest. Heel veel brutale apen, en nadat we net in het park waren hing er al een aap aan mijn been, schrik momentje. Verder de Pura Goa Gajah (olifantengrot) bezocht en daarna nog de Pura Gunung kawi, eindelijk mooie rijstvelden gezien  Leuke dag in Ubud en nog zoveel meer te zien, dus we gaan zeker nog een keer terug.

Dinsdag heb ik stage gehad, een redelijk drukke dag in de kliniek, de arts heeft veel uitgelegd, was interessant! Verder een relaxdagje en boodschappen gedaan.
Woensdag heb ik nasi goreng nuget gegeten (rijst met kipnuggets) zelfs dat hebben ze hier 
Donderdagmiddag een bezoekje gebracht aan de h&m die hier eind februari is geopend, mooie winkel.
Vrijdag een broodje gehaald bij de mywaysub (subway dus) en naar de bali bakery geweest, jammie eindelijk weer eens brood (en bananencake). ’s Middags heerlijk op het strand gegeten bij een tentje met zitzakken en genieten van de zon en het begin van het weekend.

Vrijdagavond zijn we met een groepje richting het noorden vertrokken naar het Bratan meer, hier hadden we een huisje gehuurd. In het donker er naartoe gereden en rond een uur of 10 aangekomen in het huisje.
Zaterdag zijn we met de hele groep (met z’n 7) naar de Pura Ulun Danu Bratan geweest, hele bekende tempel en was mooi. Toen wij daar waren was er net een ceremonie, bijzonder om te kunnen zien. Toen we verder wilden rijden kwamen we in een tropische regenbui terecht. Maar even gestopt en wat gegeten (pisang goreng en rijst). Verder gereden door de bergen, apen langs de weg en slingerslanger weggetjes. Het had geregend dus de weg was erg glad. Eind van de middag aangekomen in Lovina (helemaal in het noorden). Eventjes wat gedronken en toevallig kwam er iemand van het restaurant ons een kamer aanbieden (we hadden nog niks geboekt) dus dat kwam goed uit.
Nog eventjes gezwommen in ons privé zwembad en ’s avonds met heel de groep wat gaan eten bij het strand.
De volgende ochtend om 6 uur dolfijnen gaan kijken op zee, helaas hadden we pech, een leuke boottocht maar zonder dolfijnen. Ons ontbijt besteld in het restaurant en toen kwam er een man naar ons toe en vertelde dat er nu wel dolfijnen waren.
Terug de zee opgegaan samen met Esmee en heel veel dolfijnen gezien, we konden ze bijna aanraken. WAUW echt super vet!!!
Terug gegaan naar het restaurant en de anderen gehaald en weer meegegaan en nog een keer dolfijnen gezien. Op de rand van de boot gestaan en dolfijnen gespot. Echt super cool!! Toen we terug waren stond mijn ontbijt er al zo’n 2 uur en volgens mij vonden de mieren het erg lekker.
’s Middags vertrokken naar de Aling Aling watervallen geweest. Ergens zijn we verkeerd gereden want ik heb de meest enge weggetjes gereden met de scooter. Naar boven, heel steile wegen, kleine steentjes en regen niet echt fijn om te rijden. Wel hadden we een heel mooi uitzicht, midden in de rijstvelden, wauww!
Aangekomen bij de watervallen, helaas konden we hier niet zwemmen. Rond een uur of 4 terug gereden richting huis met z’n 4’en de andere helft van de groep achtergelaten. Hele tocht teruggereden en onderweg eventjes gestopt om iets warms aan te trekken, want het was echt koud (niet zo koud als in Nederland natuurlijk). Precies op de verkeerde plaats gestopt want voor ik het wist was m’n koekje gejat door een aap, en het scheelde niet veel of m’n scooter sleutel was ook weggeweest. Onderweg ergens opgewarmd en lekker saté gegeten. Ik denk dat ik nog nooit zo blij was om weer terug thuis te zijn, wat een lange tocht op de scooter en ongeveer 200 km gereden.

Maandag stage en ’s middags dan eindelijk wezen surfen en ik kan het nog een beetje, yes! Dinsdag na stage zijn Manon en ik naar Seminyak gereden want we hadden een hotelletje geboekt om te verblijven met Nyepi day (silence day). ’s Middags nog geprobeerd om wat te eten, maar echt bijna alles was al dicht, uiteindelijk nog een restaurantje gevonden en er maar een hele late lunch/dinner van gemaakt. ’s Avons de Ogoh-Ogoh parade gezien. Een soort van carnavalsoptocht met zelfgemaakte beelden (van bamboe) en dansen mensen.
Vandaag (woensdag) is het Silence day, nieuwjaarsfeest voor het Hindoeïsme, iedereen moet binnen blijven van 6 uur ‘’s ochtends tot 6 uur de volgende dag. Ook is er geen verkeer. Gelukkig hebben we een zwembad en een hele voorraad met eten in geslagen, beetje aan school werken, zwemmen, verslag maken en de dag gaat alweer veel te snel voorbij.

Alweer een maand in Bali, de tijd gaat zo snel voorbij en er zijn veel te leuke dingen om te zien en te doen. Vandaag dit veel te lange verslag, maar wel bijna alles verteld als het goed is. Van het weekend vertrekken we naar Sumatra met de hele groep van YPI. Heb er heel veel zin in!

Sampai jumpa!

xxxx Liel

• 09 Maart 2016 - 11:50

Nadine:

Leuk om te lezen en wat een toffe foto's!