Weekendje naar Sumatra en raften! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Weekendje naar Sumatra en raften! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Weekendje naar Sumatra en raften!

Blijf op de hoogte en volg Liliane

21 Maart 2016 | Indonesië, Denpasar

Weer heel veel leuke dingen gedaan, veel plezier met lezen!

De dag na Silence day zijn we nog even in Seminyak geweest en een drankje gedaan bij Potato Head. Hier hadden we al zoveel van gehoord dat we er even naartoe wilden, maar we moesten op tijd terug zijn want we hadden ’s avonds nog stage. Leuk om van de andere collega’s te horen wat zij hadden gedaan met Nyepi.

Van vrijdag tot en met maandag ben ik met bijna de hele groep van YPI naar West- Sumatra geweest. Vrijdagochtend moesten we om half 8 op het vliegveld verzamelen en vlogen we eerst naar Batam en vervolgens naar Padang. Ook ging de klok weer een uur terug, want in Sumatra is het 6 uur later dan in Nederland, en in Bali 7 uur.
Op de luchthaven van Padang werden we door Sumatra Volunteer verwacht, zij waren de reisleiders voor de komende 4 dagen. Met ons eigen busje zijn we de bergen in gereden en de eerste stop was bij de theeplantages. Mooi uitzicht over de theevelden. Na een redelijk lange rit in de bus waren we aangekomen bij onze accommodatie. Totaal iets anders dan ik mij had voorgesteld, namelijk een badkamer met, wel een gewone wc en een kuip met een klein pannetje om over je heen te gooien (dat was dus de douche). Heel primitief maar wij hadden gelukkig de kamer met een deken en kussens en een niet doorgezakt bed . ’s Avonds nog wat gegeten in een leuk restaurantje met live muziek. Een vermoeiende dag.

Zaterdag was het nogal een regenachtige dag helaas, de planning omgegooid en eerst een stuk gereden met de bus en vervolgens wat gegeten op een leuk plekje (bij Taruko café). Doordat het zo mistig was konden we helaas de top van de Sianok canyon niet te zien. Wel een mooi uitzicht en lekker gegeten sopi ayam (kippensoep met stukjes bot er in). Daarna zijn we naar de Japanse bunker geweest en uitleg gehad van een gids, best apart om op een plek rond te lopen waar veel mensen zijn gedood. Daarna zijn we naar Tabek patah geweest, mooie panorama. Ook zijn we nog naar een markt geweest, heel veel dezelfde spullen natuurlijk, maar wel leuke armbandjes. Bij de markt staat de Jam Gadang toren, een kleinere versie van de Big Ben in Londen. Om de dag af te sluiten zijn we naar Kiniko geweest, een restaurantje en ook de plek waar Sumatra Volunteer is gevestigd. Eerst met de kinderen tussen de rijstvelden door gelopen, was echt heel erg leuk en mooi!!!! ’s Avonds hebben we ontzettend lekker gegeten, kip met zelfgemaakte marinade op de bbq, deliciousss. ’s Avonds sliepen we weer op dezelfde plek.

Zondag zijn we ’s ochtends weer naar Kiniko geweest, ontbeten met toast en macaroni schotel. Daarna met alle kinderen spelletjes gespeeld (zaklopen) en een Engelse les gevolgd. Kiniko is een koffiemerk, en er worden nog meerdere producten verkocht hierover uitleg gehad en gezien (en natuurlijk ook geproefd) hoe de gedroogde bananen worden gemaakt (jammiee).
Na de gezellige ochtend zijn we naar King’s Palace geweest, rondleiding gehad en als afsluiting een foto in traditionele kleren, erg leuk maar zóoooo ontzettend warm in de zon. We dachten eventjes zonder schoenen over de stenen te lopen, maar het leken wel steenkolen, mijn voeten zo ongeveer verbrand dus toch maar wel terug gerend om schoenen te halen….. En onze nieuwe slaapplek was aan het Maninjau Lake. Een simpel maar zeker leuk plekje om te slapen.

Maandag was alweer de laatste dag in Sumatra, helaass. ’s Ochtends ontbeten met pannenkoeken en nog even in het meer gezwommen. Daarna een kleine tussenstop gemaakt bij een hotspring, alleen deze zag er nogal anders uit dan ik had verwacht. Gewoon een zwembad en dat was het. Verder hebben we heel veel in de bus gezeten, helaas weinig tijd meer over en om 2 uur waren we weer op het vliegveld en om 3 uur vlogen we naar Batam en daarna naar Bali. Het voelde best wel gek om terug in het vliegtuig te stappen en niet op Schiphol te landen, maar gewoon weer thuis in Bali, ook fijn! Bali voelt ondertussen ook al als een soort van thuis, alleen dan een beetje warmer en anders. Als afsluiter van een ontzettend leuk weekend in Sumatra met z’n allen gegeten bij de Mac.

En toen begon de ‘normale week’ weer, stage, boodschappen doen, genieten van het strand met zitzakken en weer een prachtige zonsondergang en eten bij de buurvrouw (wat overigens nog altijd heerlijk smaakt!!)
Vrijdagmiddag zijn Manon en ik naar de Buddha to Buddha winkel geweest, dé sieraden winkel. We konden zien hoe de sieraden werden gemaakt en er is zo ontzettend veel te koop! Dus als iemand nog iets wilt hebben, dan hoor ik het wel! ’s Avonds achterop bij Manon naar Kuta om wat te gaan eten, tussenstop bij het tankstation en toen wilde de scooter niet meer starten, proberen en proberen maar toch echt scooterpech. Achterop bij de anderen en ’s avonds na een leuke avond op het strand zitten en genieten, de scooter ophalen. Gelukkig was er een local die de scooter weer aan de praat kreeg, maar thuis op de oprit viel de scooter toch weer stil precies op het goede moment.

Zaterdag ben ik met Sarah en Kristel naar Sanur geweest, lekker geluncht op het strand en daarna was het tijd voor (eindelijk!) de eerste massage! ’s Middags nog heerlijk genoten op het strand en ’s avonds ook nog op het strand gegeten, een relax dagje dus. En op de een of andere manier is het rijden naar een plek soms best wel moeilijk en op de terugweg zijn we altijd zo terug, rarara hoe kan dat toch?!

Zondag zijn we wezen raften, ontzettend leuk! We zouden worden opgehaald om half 9, maar op mysterieuze wijze stond onze taxichauffeur hier al om kwart voor 8, een behoorlijk verschil dus! Ontbijt mee in het busje, het was toch wel even rijden dus dat kwam goed uit. Gezellige dag gehad met de groep, en ’s middags nog even genoten van het zwembad. ’s Avonds zijn we met de groep van YPI wezen eten in het YPI huis, gezellige avond en de slingerslanger weg in één keer terug gevonden.
Ook hebben Manon en ik nog een zoektocht gedaan naar een cliff bij Melasti beach (mooi plekje). En gebadderd in hotsprings bij Tegal Wangi Beach, best knap dat we er zijn gekomen aangezien het een best verlaten strand is in het zuiden van Bali. Leuke middag gehad en genoten van de zon en de zonsondergang op het strand (wat een zwaar leven!). Nu de dagen aftellen want zaterdag komt mijn eerste bezoekkkkkk!!!!! Heel veel zin in 

Ik hoop dat jullie het weer een leuk verhaal vonden, en ik vind het altijd leuk om jullie reacties te lezen!

Byeee
xxx Liel