Bacalar en Tulum - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Bacalar en Tulum - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Bacalar en Tulum

Door: Liliane

Blijf op de hoogte en volg Liliane

13 Augustus 2022 | Mexico, Tulum

Maandag 8 augustus om 10.20 ging de bus naar Bacalar, een lange reis van bijna 5 uur. De reis verliep voorspoedig met een tussenstop in Tulum. Rond half 3 kwamen we aan in Bacalar. Naar het hotel gelopen, zag er netjes uit. Daarna onze spullen gedropt, omgekleed en naar het meer gelopen. Een late mini lunch met veel te veel dressing over de salade, en daarna geplonst in het meer. Echt een prachtig mega groot meer met 7 verschillende kleuren blauw. Nog lekker van de zon genoten en op de steiger gelegen. Lars laten proeven van de rambutan en hij vond het gelukkig lekker. 's Avonds wat gegeten bij La Playita, een erg groot restaurant met uitzicht op het water.

De volgende ochtend gingen we een boottocht maken, de bedoeling was met een catamaran maar het mannetje achter de balie van het hotel sprak niet zo goed Engels en wij geen Spaans dus het werd een andere boot, ook prima. Heerlijk gevaren op het meer, echt prachtig! De kleuren zo blauw, wolkje zonnetjes weer dus dat was goed. Lars en ik hebben heel de boottocht (3u) op de voorkant van de boot gezeten/gelegen dus het leek alsnog of we alleen waren op de boot. Af en toe een plons in het water en nog een heerlijke ananas gegeten. Leuke tocht gemaakt ! Ondertussen was het alweer een uur of 2 dus tijd om te lunchen. We hadden nog een uur kanoën tegoed maar we hadden allebei wel een beetje trek dus we dachten eerst even lunchen. Eerste beste restaurantje/hotel ingelopen en daar neergeploft. Het was lastig kiezen van de kaart aangezien alles in het Spaans was. Nog geen 10 minuten later barstte de hemel open en kwam er een stortbui naar beneden, wij blij dat we droog zaten :). Echt een mega nachoschotel besteld met overheerlijk vlees zodat we voorlopig geen avondeten meer hoefden. Helaas bleef het regenen dus de kanoe tocht hebben we niet meer gemaakt....
's Avonds naar het centrum gelopen en een klein hapje gegeten want we waren nog voldaan van de lunch. Toch heeft Mexico wel invloeden van Amerika. Het eten is in grote porties, kaas is altijd veeeeeeeel kaas, veel fastfood en om nou te zeggen dat we al veel groente op hebben, absoluut niet!

Woensdag zijn we met de taxi naar Los Rapidos geweest. Een stroomversnelling bij het meer. Voor ons een plek die alles uit het toerisme pakt wat je pakken kan. Oftewel een hoge entree, kanoë hoofdprijs en geen eigen eten en drinken mocht je meenemen. Wil je aan de rand van het water zitten, of je dan nog even 15 euro extra wilt betalen. Toen het water ingesprongen en drijven maar. Leuk voor de ervaring maar we hadden het er al snel gezien. Helaas bleef het zonnetje een beetje achter de wolken hangen waardoor het water niet de prachtige blauwe kleur had. De bedoeling was terug met de taxi, maar om een taxi te laten bellen moest je 10 euro aan het restaurant betalen, echt absurd! Gelukkig liepen er net aardige Fransen voorbij en heb ik deze mensen als taxi geregeld :). Helemaal top :), afgezet bij Los Cocalitos, een plek aan het meer bij een cenote waardoor het water hier heel licht van kleur was, erg mooi! Lekker gezwommen voor zolang het duurde, de eerste spetters kwamen al naar beneden. Even geluncht en gezien de donkere lucht zijn we nog even blijven zitten. Nog snel wat foto's gemaakt en ongeveer 2 minuten later kwam het met bakken uit de lucht. Iedereen rende naar het restaurant waar ook wij dachten droog te zitten. Het was echt niet normaal, de regen ging zo hard te keer dat wij zelfs doorweekt waren. Uiteindelijk niet meer gezwommen want alles was nat en het werd wel een beetje frisjes. Lekker gedoucht en daarna naar La Playtia geweest om nog wat te drinken. Aan het water gezeten in de schommelstoel, boekje, cocktail helemaal prima. Tot het weer heel hard ging regenen, beetje pech met het weer deze dagen. Onze middag hier prima doorgebracht ondanks de regen. 's Avonds de spulletjes weer allemaal ingepakt want morgen gaan we naar Tulum.

Donderdag 11 augustus, uitgecheckt bij het hotel en naar de ADO bus gelopen, een warme wandeling :) bus was mooi optijd en zat al vol met andere mensen. In ongeveer 2,5u tijd zijn we naar Tulum gereden. Gelukkig scheen het zonnetje weer! Aangekomen bij het Xscape hotel en helaas was de kamer nog niet klaar dus kregen we een welkomstdrankje en moesten we even wachten. Daarna in het zwembad geplonst en lekker niks gedaan. 's Avonds zijn we naar het centrum van Tulum gelopen, niet ver van het hotel vandaan. Heel veel restaurantjes en winkeltjes met heel veel troep en redelijk geprijsd allemaal. Ook nog een volle portemonnee gevonden op straat en gelukkig hadden we snel de man gevonden van wie die was. Lekker gegeten bij Don Cafeto (lekker lokaal en op aanrader van de man van het hotel). Een tentje opgezocht met live muziek en heerlijke mojitos waar de rietsuiker zelf geperst werd dmv een kleine machine op een hele leuke auto.

De volgende ochtend hadden we een scooter gehuurd, alleen moesten we nog even 5000 pesos (€250) of een paspoort. Allebei hadden we natuurlijk niet bij, dus Lars even terug naar het hotel gelopen. Met enige vertraging zijn we vertrokken naar de zona hotelera voor een ontbijtje. We zijn naar het strand gereden maar er was geen strand te zien, omdat alles volgebouwd was met hotels en dus afgesloten. Het ontbijt was net zo duur als het drinken en het parkeren was ook even wat anders dan we gewend waren. Tulum staat erom bekend dat het aan de prijs is door de vele toeristen en dan vooral Amerikanen!
Mini smoothiebowl en Lars lekker avocadotoast met eggies. Daarna nog naar het Raw Love café gegaan omdat daar een heel mooi groot houten beeld staat. Helaas is dit zo overhyped dat je hiervoor geld moet betalen. Maar als we er dan toch zijn wil ik het ook zien :) betaald in pesos en dollars terug gekregen, heel fijn....... Weer op de scooter opweg naar de Tulum ruïnes, het zonnetje was lekker aan het branden. Het was mooi om te zien maar het was een grote open vlakte en door de vertraging in de ochtend met de scooter waren we later dan gepland bij de ruïnes. Een klein rondje gedaan en toen hielden we het voor gezien want Lars was aan het smelten. Even een kokosnoot om af te koelen en weer op de scooter naar de volgende plek. Cenote carwash, hele leuke naam en vroeger was dit de plek waar auto's werden gewassen. Een mooie grote cenote waar we lekker konden zwemmen en afkoelen. Heerlijke middag. Op het einde nog even een rondje gelopen om de cenote. Toen kwamen we nog een leuke verrassing tegen, een alligator en twee schildpadden. De mini versie van de krokodil lag heerlijk te chillen in het water. De "eigenaar" van de cenote vertelde dat deze hier al lang woont en dat ze 'm ook eten geven. Hij heeft nog nooit iemand aangevallen en normaal eet hij babyschildpadden. Daarna terug gescooterd naar het hotel, geplonst in het zwembad en 's avonds lekker gegeten bij een vegetarisch restaurant waar we eindelijk!!! groenten kregen, jamm! Bananen voor ontbijt gehaald in de meest locale winkel en de niet beste buurt, snel weer terug naar het hotel gescooterd.

Alweer de volgende dag. Voor vandaag hadden we een tour geboekt naar het natuurreservaat Sian Kaan. We werden om kwart over 7 opgehaald wat uiteindelijk kwart voor 8 werd. Met de boot door de mangrove bossen gevaren, gefloat door de mangroves, krokodil en zeekoe gespot en een tropische regenbui kon helaas niet ontbreken. Op de terugweg was het gelukkig droog en konden we er meer van genieten. 's Middags lekker bij het hotel gezwommen en een heerlijke middag gehad. Daarna nog even het een en ander uitgezocht voor de laatste bestemming waar we morgen naartoe gaan.

• 14 Augustus 2022 - 09:13

Mirjam:

Jullie doen en zien lekker veel nog even genieten van de vakantie want voor je het weet is het weer voorbij