Cape town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Cape town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Cape town

Blijf op de hoogte en volg Liliane

10 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 4 februari begon onze volgende trip weer! Met fre afgesproken op het vliegveld en het inchecken verliep vlotjes. Na lange vlucht en een overstap op Dubai zijn we rond 4 uur smiddags aangekomen in Kaapstad, bagage hadden we heel snel. Met de lokale bus zijn we naar het hostel Once in longstreet gegaan. Hadden we van te voren gereserveerd. Leuk en gezellig hostel savonds daar wat gegeten. Lange vermoeiende dag/nacht, helaas slecht geslapen, het was veel te warm en lawaaierig.

De eerste dag een free walking tour door Bo Kaap gedaan. We hebben rondgelopen door de wijk met de gekleurde huisjes en een kleim marktje gezien. Daarna moesten we even terug naar hostel want uber deed het niet en die hadden we wel écht nodig! Taxi naar V&A waterfront, lekkere smoothie bij de foodhallrn gedronken en wat gegeten. V&A Waterfront is een hele grote shoppingmall, op elke hoek staat er beveiliging en er zijn heel veel leuke restaurantjes. Daarna hebben we de taxi naar Clifton beach genomen, het strand. Heerlijke middag gehad, parasols om te huren dus helemaal top! En de zee is echt echt koud brrr. S'avonds zijn we met het hostel naar het strand gereden en hebben we naar de zonsondergang gekeken.

Woensdagochtend zijn we naar de Table Mountain geweest, met de kabelbaan omhoog en lopend terug, 3.5 uur later en 38 graden verder helemaal dood. Hoe doet iedereen dat toch? Het was zooo warm dat we zelfs bergwater hebben gedronken, omdat het water op was. Toen we al onder de kabelbaan liepen en het einde in zicht was zagen we wel al een tijdje rook in de verte. Toen we eindelijk beneden waren, drinken hadden gekocht en probeerden bij te komen werd de rook op de bergen een heel groot vuur. Uber kwam maar niet gelukkig wist ik dat er een gratis shuttle bus was, net op tijd met de bus weggereden, alleen werden we dus recht voor het vuur gedropt met de bus en daar stonden we dan. Het enige wat we dachten was lopen! En omdat we nog niet genoeg hadden gelopen zijn we naar beneden gelopen, de berg af richting de bewoonde wereld. Halverwege (naar ons hostel was nog zeker 2 uur lopen) uber genomen en werden we voor het hostel gedropt. Nog wat gedronken, even bijgekomen en verhuisd naar het volgende hostel Atlantic Backpackers hostel, aan de andere kant van Kaapstad. Daar aangekomen wat gedoe met de kamers, geen 2 bedden op 1 kamer, maar uiteindelijk kamerupgrade gekregen zonder stapelbedden en met nog 4 anderen, prima dus! Nog even gezwommen in het inimini zwembad en s' avonds gegeten bij het waterfront hadden we verdiend na een lange lange hike :) en natuurlijk zijn we nu twee tomaatjes.

Vrijdagochtend zijn we met de boot naar het Robbeneiland geweest, tour met de bus op het eiland gehad en uitleg gekregen. De vrouw die de tour gaf sprak zuid Afrikaans Engels dus soms een beetje moeilijk te verstaan. De gevangenis in geweest en uitleg en rondleiding gehad van een oude gevangene, indrukwekkende ochtend. Terug met de boot en nog even een kleine tussenstop in Bo Kaap, omdat we nog geen goede foto hadden :) heerlijke smoothie gedronken (onze lunch) en daarna naar het strand in Camps Bay gegaan. Leuk plaatsje, veel toeristen haha en daar ook gelijk gegeten s' avonds. Met de uber weer naar het hostel en nog even plannen gemaakt voor de rest van de vakantie en last minute (gelukkig was er nog plek) een tour geboekt voor morgen.

Vandaag alweer zaterdag, op tijd opgestaan en het busje kwam ons ophalen. Eerste stop was bij Houtbay, de haven, met de boot zijn we zeehondjes gaan zoeken en er zaten er heel heel veel. Met nog 1000 andere Chinezen op de boot is het ons toch nog gelukt om ook een foto te maken. Met het busje zijn we verder gereden naar het nationaal park Kaap de goede hoop, onderweg echt prachtige stranden! Het was voor ons een soort van verrassings tour omdat we niet precies wisten wat we hadden geboekt (lang verhaal kort) alle tours lijken min of meer op elkaar. Maar we gingen dus fietsen op een mountainbike van punt A naar punt B, lekker veel wind maar iedereen lacht altijd om de Nederlanders en fietsen maar we waren er wel al toen de rest nog onderweg was. Lekkere lunch werd voor ons klaargemaakt en daarna zijn we met het busje naar een uitzichtpunt gereden waar een vuurtoren stond, voor de verandering weer gelopen (zoveel spierpijn in onze benen!!) Mooi uitzicht, langs de kust een pad gelopen naar Kaap de goede Hoop, op het bord stond " be carefull for baboons" geen idee wat het was, tot dat........ ik schrok van een hele grote aap!! Na ongeveer 1.5 uur lopen en klimmen en klauteren stonden we op het meest zuid Westelijke punt van Afrika. Iedereen weer verzameld en op naar de volgende plek, simon's town of te wel boulder's beach met de pinguïns. Beetje jammer dat we maar 20 minuten de tijd hadden en dat de entree voor het strand 10 euro pp was! Maar we hebben ze gezien :) lange vermoeiende dag, 's avonds zijn we uiteten geweest met onze kamergenoten, gegeten bij het waterfront voor de laatste keer. Gezellige avond gehad :) spulletjes ingepakt en morgenochtend worden we opgehaald En gaan we met de Bazbus naar Stellenbosch.