Schoolreis - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Schoolreis - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Schoolreis

Door: Liliane

Blijf op de hoogte en volg Liliane

12 Mei 2023 | Verenigde Staten, San Francisco

Helloo,

Zaterdag na een lange rit zijn we in het hotel aangekomen waar de rest van de klas ook was aangekomen. We hebben samen gegeten met de klas en zijn daarna lekker gaan slapen.

Zondag zijn we met de auto naar Monterey gereden, Boukje heen en ik terug. Een rit van ongeveer twee uur naar de kust waar we walvissen gingen spotten. Een mooie route met hier en daar wat stops langs de kust en eindelijk was daar de zon.

We hebben een heerlijke boottocht gemaakt met een heerlijk zonnetje erbij en hier en daar een walvisstaart. Helaas iets minder dan gewacht maar dat mocht de pret niet drukken. Een lange maar erg leuke dag, om half 9 vertrokken en rond kwart over 9 waren we weer terug in het hotel.

Maandag zijn we naar Stanford gegaan voor een aantal verschillende lezingen van verschillende sprekers. Het ging onder andere over het zorgsysteem in Amerika, de certificaten van de ziekenhuizen enz. Leerzame en nuttige dag met veel info. Erg langstilzitten in vergelijking met de vorige dagen. Een korte rondleiding gehad in Stanford zelf. Een mega chique ziekenhuis, het lijkt wel een hotel! Daarna zijn we met onze klas naar SF centrum gereden en zijn we naar een rooftopbar geweest. Daar hebben we lekker een cocktail gedronken met onze eigen klas. Daarna zouden we naar de cheesecakefactory gaan om te eten (we doen hier niet anders haha). En het grappige is dat overal de kcal achter staan. Uiteindelijk bij een hamburger tent beland, niet top maar prima.

Dinsdag heb ik meegelopen in het ziekenhuis El Camino. Ik zou ergens meelopen maar dat veranderde een beetje. Uiteindelijk op de ER (de SEH) meegelopen met een super leuke en aardige nurse practioner. Een erg leuke dag gehad. Vooral veel kleine dingetjes gezien, buikklachten, vingers die gehecht werden enz. Aan het einde van de dag de stroopwafels gegeven welke ze erg lekker vonden. ‘s Avonds zijn we naar een honkbal wedstrijd gegaan. De regels snapte ik echt helemaal niks van maar de sfeer was erg leuk. En wat nog niet kon ontbreken was natuurlijk de hotdog. En de Giants hadden nog gewonnen ook. Leuke avond en we hadden ons goed warm aangekleed.

Woensdag zijn we naar de ambulance, helikopter en daklozen opvang gegaan. Een indrukwekkende ochtend/middag. We kregen uitleg en een rondleiding. Daarna zijn

Isa, Boukje en ik naar Alcatraz geweest. Je kom daar een audiotour doen en zo liep je er eigenlijk doorheen. Goede manier en maakt het toch net wat interessanter. Ik. Omdat het wel een beetje op Robbeneiland in Zuid-Afrika lijken maar toch op een andere manier de rondleiding gehad. ‘s Avonds zijn we bij een Koreaanse bbq tent wezen eten. Het was niet de goede maar wel lekker!

Donderdag heb ik op Stanford meegelopen op een soort van geriatrie poli. Ik liep mee met Michelle, een nurse practioner. Een erg leuke en aardige vrouw die veel uitlegde. ‘s Middags zijn we nog ergens wezen lunchen en door een soort winkelcentrum gelopen. ‘s Avonds zijn we met heel de klas uiteten geweest, een 5 gangen diner met veeeel te veel vlees, echt Amerikaans dus. Daarna met een deel van de klas en de andere klassen nog wat gedronken in het hotel. Leuke laatste afsluiting van dit “schoolreisje”.

Vrijdag (vandaag in US) hebben we de koffer ingepakt en zijn we naar het vliegveld gegaan. De auto hebben we ingeleverd en degene die nog bleven hebben we uitgezwaaid. Nu op het vliegveld dit verhaal even aan het uittypen.

Een erg leuke week gehad, het was een mega vol programma met elke dag om 6 uur opstaan en laat naar bed. Het was een interessante week waarin we veel hebben kunnen zien, horen en meekijken. Echt ontzettend gaaf dat we dit met school hebben gedaan. Het was allemaal tot in de puntjes geregeld door Detra Care (vooral door Ton die met ons mee was). Letterlijk aan alles werd gedacht, zelfs de auto’s werden volgetankt.

En eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik zou zeggen dat ik nog eens terug wil naar Amerika. Yosemite hebben we een klein deel van gezien wat echt wauw was. De andere parken ben ik erg benieuwd naar dus wie weet gaan we daar ook naartoe. Ga je dan ook mee Lars haha :)

Over een uurtje gaan we baarden, dus de tijd schiet op!

Voor alle foto’s moeten jullie maar langskomen. Leuk dat jullie weer allemaal hebben meegelezen tot snel! (Ohja ik heb nog steeds geen telefoon…)

• 13 Mei 2023 - 08:54

Philly :

Te gek 'schoolreisje' Liel!! En je moet zeker nog eens teruggaan voor de prachtige natuur in de parken, dat is echt de moeite en het geld waard.[e-1f929]