San Francisco en Yosemite - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu San Francisco en Yosemite - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

San Francisco en Yosemite

Door: Liliane

Blijf op de hoogte en volg Liliane

07 Mei 2023 | Verenigde Staten, San Francisco

Helloooooooooooo,

Een nieuwe “reis” dus tijd voor een nieuw verhaaltje voor jullie om mee te lezen. Op dinsdag 2 mei vertrokken Lisa, Boukje en ik naar San Francisco, twee collega’s. Een paar dagen eerder dan de rest van de klas, want deze reis maken we in het kader van de MANP opleiding, voor het beroep van de nurse practitioner, wat is ontstaan in de VS. We zijn eerder gegaan om nog wat van de stad te kunnen zien.

Het vertrek ging niet zonder slag of stoot. Boukje had haar esta niet goed ingevuld dus kon niet inchecken op Schiphol. Even voor jullie beeldvorming, het aanvragen van een nieuwe esta kan 10 minuten duren maar ook een dag. 5 minuten voordat de incheckbalie sloot kreeg Boukje een mail. Ondertussen hadden we nog maar 30 minuten om vanaf de incheckbalie naar de gate te lopen, iets wat we nooit gingen redden in die tijd! Na lief vragen mochten we via de prioritylane vooraan aansluiten en waren we zo door de bagage check en paspoortcontrole. We konden gelijk aansluiten om het vliegtuig in te gaan, want de gate was al redelijk leeg. Wat een stress om zo de “vakantie” te beginnen. In ieder geval genoeg tijd om uit te rusten in het vliegtuig, een vlucht van ongeveer 11 uur.

Prima vlucht met United, we kregen al heel snel warm eten en daarna niet zo heel veelmeer. Aangekomen in Amerika ging het allemaal redelijk snel, paspoortcontrole en de bagage. In het vliegtuig viel mijn telefoon opeens uit, helaas na alles te hebben geprobeerd gaat die ook niet meer aan, heel handig als je aan de andere kant van de wereld zit. Dus deze 10 dagen niet bereikbaar……

Met de Uber naar het hotel gegaan waar we volgens mij rond een uur of half 7 waren. ‘s Avonds nog een noodlesoep gegeten vlakbij het hotel, daarna gaan slapen want we waren alle drie moe. Helaas niet gelijk omgeschakeld dus ‘s nachts wakker gelegen en naar het plafond gestaard haha :)

Onze eerste dag in San Francisco begon met een ontbijtje, pannenkoeken jummie. Daarna zijn we naar Chinatown gelopen, een rondje in de Chinese wijk en een kijkje genomen bij de Fortune cookie factory. Leuk om te zien hoe die koekjes gemaakt worden. Vervolgens naar het water gelopen, naar een soort van markthal concept. Rondje gelopen en nog even van het zonnetje genoten op het bankje pij pier 3. Dat duurde helaas niet heel erg lang want het kwam al snel met bakken regen uit de lucht. Tussenstop gemaakt bij een restaurantje, alleen het bleef maar regenen dus onze

plannen omgegooid. Uber naar de shoppingmall, beetje rondgelopen. Daarna zijn we naar de Cheesecakefactory gegaan. Een mega vitrine met allemaal cheesecake en erg grote stukken. Taartje gegeten op een dakterras en een halve liter sprite, helaas bleef het maar regenen maar we hebben daar prima gezeten. ‘s Avonds nog een klein hapje gegeten, erg veel honger hadden we niet na de taart.

Donderdag hadden we een hele planning, doordat we woensdag niet zo veel hadden gedaan. Eerst opzoek naar een ontbijtje en daarna zijn we met het bekende trammetje gegaan over de stijle wegen, erg toeristisch maar voor de full experience wel erg leuk. Naar pier 39 gelopen en natuurlijk zeehondjes/ zeeleeuwen gespot, fotootjes gemaakt en daarna naar Lombard Street gelopen. Deze straat is bekend van de stijle slinger straat, leuk zicht! Daarna wilden we fietsen huren om naar de golden gate bridge te gaan, maar als je geen telefoon hebt lukt dat dus niet, erg jammer. Gelukkig bestaat er Uber. Helemaal over de Golden Gate Bridge gelopen en natuurlijk wat foto’s gemaakt. Daarna stond nog op de planning om naar het golden Gate park te gaan, het was nog een uur lopen (en we hadden al zo’n 15 km gelopen), voetjes waren moe. We hadden echt een hele leuke Uber chauffeur die boeken schreef en een beetje bij wilde verdienen als chauffeur, door een mega fancy wijk gereden met huizen van rond de 5-10 miljoen. Het park was echt 100 keer groter dan gedacht, de Japanse tuin was helaas al gesloten, maar nog een mini waterval en een klein stukje gelopen. Daarna nog naar een wijk Haight Ashbury geweest als ik het goed schrijf. Maar of het tijdstip waarop wij daar waren was niet goed of het was gewoon niet de beste plek. Overal rook het naar wiet en hingen mensen op straat, dus al snel hielden we het voor gezien.

‘s Avonds bij een redelijk fancy Italiaan beland, lekker gegeten maar we waren alle drie erg moe van het vele lopen dus lekker gaan slapen en de rooftopbar hielden we nog even voor gezien.

Vrijdag om 6uur ‘s ochtends stond de wekker, naar het vliegveld om de auto op te halen waar we met school ook in gaan rijden. Maar wij mochten deze alvast gebruiken om mee naar Yosemite Park te rijden. Het starten van de automaat was nog even een zoektocht, maar gelukt, Boukje reed het eerste stuk, ik daarna. Amerika is alles al groot, deze auto al helemaal, je kan je voorstellen dat dat er erg leuk uitziet. Ongeveer 3 uur naar het hotel in Mariposa, hier hebben we de koffers gedropt en was het nog een uur naar het Park rijden. We zijn via de zuid ingang naar de sequoia bomen gereden. Het was 1.9 mile lopen, we dachten dat doen we wel even, uiteindelijk toch nog een redelijke hike van ruim 10 km in de bergen gelopen met een flink hoogteverschil. Mooie hike, sneeuw, watervallen en megaaaaa bomen, erg bijzonder!!

Niet helemaal goed gelopen maar gelukkig was het de moeite :) daarna was het ook nog iets verder terug naar het hotel dan gedacht. Gelukkig hadden we van tevoren nog het een en ander in de supermarkt gehaald dus konden we even vooruit. Een prachtige weg gereden door de bergen met echt wauw uitzichten!! Deze dag zo’n 6 uur gereden dus we waren wel een beetje moe. Het eerst beste restaurant wat we tegenkwamen zijn we neergeploft, een Mexicaan dus helaas geen hamburger want daar had ik wel zin in en eens proeven of die hier nou echt lekkerder zijn. Nog genoeg avonden om uiteten te gaan dus dat komt vast goed.

Zaterdag 6 mei alweer, de tijd vliegt voorbij. De laatste dag dat we z’n drieën op pad zijn, want vanavond komt derest van de opleiding ook aan. De wekker stond weer optijd, om 07.15 stonden we paraat voor de supermarkt om een ontbijtje te halen en lunch voor onderweg. Daarna zijn we weer naar Yosemite park gereden en hebben we een mooie hike gemaakt naar het Mirrror lake. Helaas erg veel regen, paraplu gekocht en we zijn gaan lopen, of wij letten niet goed op of de bordjes staan er niet allemaal, maar toch ook iets verder gelopen dan gepland. Even een mini lunch en daarna zijn we voor de mist trial gegaan. Helaas hadden we niet heel veel tijd, dus hebben we hier een klein stukje van gedaan, maar het was prachtig! We zijn terug naar het hotel gereden waar we de koffers hebben opgehaald. En terwijl ik dit hele verhaal aan het typen ben rijden we terug naar San Francisco naar het hotel waar we straks iedereen van school weer zien.

Aankomende week staat meer in het teken van school en hebben we een hele planning, meelopen in het ziekenhuis, walvissen spotten en nog veel meer. Alle appjes kan ik dus niet lezen zonder telefoon, maar hopelijk heb ik jullie zo weer een beetje op de hoogte gebracht en vinden jullie het leuk om mee te lezen. Ik zal aankomende week nog een verhaal schrijven, maar grote kans dat jullie dat pas lezen als ik weer terug ben, wordt vervolgd.

Byeeebyeeeee