Speciaal bezoek in Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu Speciaal bezoek in Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Liliane Gijs - WaarBenJij.nu

Speciaal bezoek in Bali!

Door: Liliane

Blijf op de hoogte en volg Liliane

20 Juni 2016 | Indonesië, Denpasar

Het is alweer eventjes geleden dat ik mijn blog heb geüpdatet maar hier kunnen jullie mijn verhalen weer lezen van alle leuke dingen die ik weer heb meegemaakt!

Ik was gebleven bij vrijdag dus daar ga ik maar weer verder. ’s Avonds ben ik wezen bbq’en bij een vriend van Sarah, oohh wat was dat lekker! Eindelijk weer eens een heel stuk vlees, en de aller eerste keer dat ik heb gekookt in Bali haha  Aan het einde van de avond besloten we om toch nog maar even een avondje uit te gaan in Kuta. Uiteindelijk toch wat later thuis dan gepland en met een kort nachtje van maar 1,5 uur moest ik de volgende ochtend om 6 uur klaar staan, want ik werd opgehaald om naar de Gili’s te gaan. Gelukkig kon ik onderweg nog wat slapen. Bij Padang Bai (de haven) aangekomen, wachtte Manon en haar ouders op mij. Met de boot naar Gili air gevaren, heel anders dan Gili Trawangan vééél rustiger…

We hadden fietsen gehuurd zodat we over het eiland konden fietsen, erg leuk! Eerst wat gegeten en gedronken, lekkere curry en watermelon juice. Daarna verder gefietst over het eiland en ’s middags nog even in het zwembad gezwommen. ’s Avonds naar ‘het centrum’ gefietst, en het was echt heel erg donker op de weg, geen verlichting of iets, en dat terwijl er ook nog is allemaal gaten en deuken in de weg zaten haha 
Zondag zijn we gaan snorkelen, en ik heb een schildpad gezien, super blij natuurlijk!!! Snorkelen was leuk, maar bij het Menjangan Island was het koraal echt veel en veel mooier. Als tussenstop voor de lunch zijn we op Gili Meno geweest, heerlijke lunch. Leuk om nu op alle 3 de eilanden te zijn geweest. Maandag zijn we weer terug gegaan met de boot, bovenop het dek gezeten en lekker uitgewaaid en verbrand. Bij de haven Manon weer uitgezwaaid en terug naar huis, helaas had ik de meest idiote taxichauffeur die mij absoluut niet thuis wilde brengen en me dus gewoon letterlijk midden in Kuta afzette, ik geloof dat ik nog nooit zo boos ben geweest op een Balinees!!!!! Dus toen nog maar met een taxi naar huis….

Derest van de week had ik stage, interviews uitgewerkt, naar het strand geweest, kokosnoten gedronken (ja na zoveel maanden vind ik het eigenlijk toch ook wel lekker haha ) en gezwommen in het zwembad bij Sarah. ’s Avonds lekker uiteten geweest met Manon haar ouders en risotto gegeten, wel heel anders dan wanneer m’n tante het maakt (die is toch nog lekkerder, kan ook bijna niet anders!).
Zaterdag was Manon haar verjaardag, happy birthday to youuu! Als verassing haar kamer versierd met ballonnen. Eerst naar de Seraswati winkel (de buddha to buddha winkel) gereden, helaas was deze dicht vanwege een ceremonie, wat een pech! Op de terugweg nog eventjes naar een Sarong factory geweest en gekeken hoe de sarongs worden gemaakt, knap hoor! ’s Middags zijn we als verassing wezen hightea’en in Seminyak. Echt een heel erg leuk plekje en lekker gegeten. Gelukkig hadden ze ook koude ice tea, want het was al warm genoeg buiten. ’s Middags nog eventjes gezwommen bij het hotel van Manon en haar ouders en ze alvast uitgezwaaid.
’s Avonds ben ik naar het vliegveld gegaan om m’n Oma en tante op te halen! Het grappige was dat Manon en ik elkaar precies hebben misgelopen, ik moest er om half 8 zijn en zij was er rond een uur of 9.
M’n Oma en tante opgehaald van het vliegveld en naar het hotel gegaan. Zoo super cool dat jullie hier nog even naar toe komen om mij te zien en te kijken waar ik heb gewoond de afgelopen 5 maanden. En wouwww wat een luxe hotel!! Ik denk dat jullie daar wel goed zitten voor de komende 2 weken!
’s Avonds nog eventjes wat gaan drinken en daarna naar huis gereden. De volgende dag een heerlijke relax dag, lekker gezwommen, gegeten in het hotel, en ’s middags nog even naar het strand gelopen en een kokosnoot gedronken.
Maandag had ik stage, ’s avonds naar m’n Oma en tante gegaan, daarna was ik zo moe dat ik geen zin meer had om naar huis te rijden dus ben ik maar blijven slapen  paste makkelijk in zo’n groot bed! Woensdag was onze laatste dienst in de kliniek, helaas was het erg rustig en ook nog eens een collega die we helemaal niet kende, dat was wel jammer.

Donderdag zijn we nog met de mobiele kliniek weggeweest, naar Karasam, dat was echt heel erg leuk! Een lokalere plek bestaat er denk ik niet, achter een poortje was er heel dorpje te vinden. Toen we de poort doorliepen werden we omringd door spelende kinderen en ook erg aangestaard, want ja je bent en blijft natuurlijk boelé. Het was een hele drukke dag, in totaal zijn er 150 patiënten op consult geweest, we hebben veel kunnen helpen en doen. Als afsluiter van de dag was er eten voor ons, gemaakt door de mensen uit het dorpje. Het leuke hiervan was dat ik heb gezien hoe de vissen in stukken werden gehakt en afgespoeld onder de kraan (dit werd geserveerd in bananenblad). Helaas was er alleen vis, dus mijn eten was een beetje kaal, maarja. Daarna zijn we nog naar een een of andere tuin geweest, was wel mooi. Weer terug naar de kliniek gereden en goodbye gezegd tegen onze collega’s. Naar mijn idee weet de helft als nog niet dat dit onze laatste dag was, maarja.
’s Avonds nog wat gaan eten met m’n oma en tante en daarna nog even naar B9B geweest om een drankje te doen op het strand, was gezellig!

Voor de vrijdag hadden we een driver geregeld die ons wat highlights van Bali zou laten zien. We hadden een Nederlandse driver geregeld, want dat was makkelijker voor oma. Eerst zijn we naar de NungNung waterval gereden, een hele mooie waterval, alleen de weg ernaar toe was iets moeilijker. In totaal 485 steile treden naar beneden, en daarna ook weer naar boven. Ik weet niet hoe, maar oma heeft dat ook gewoon gedaan, ik ben heel trots hoor oma, en het was het wel waard hè! Daarna hadden we een hele mooie route door de bergen, prachtig uitzicht. Onderweg kwamen we nog lokale mensen tegen die de rijst aan het oogsten waren, de rijst wordt eruit geslagen en opgevangen in een mand, leuk om te zien! Daarna zijn we naar Ulun Danu Bratan gereden (ondertussen al de 4e keer dat ik deze tempel zag).

Daarna hebben we nog een stop gemaakt bij de Luwak koffieplantage en uitleg gekregen en hebben we de koffie en thee mogen proeven (en er zaten ook heel veel muggen want ik had er opeens 14 muggenbulten bij). Aan het einde van de middag zijn we naar het hotel in Ubud gereden, met onze hotelkamer aan de rijstvelden, erg leuk! ‘s Avonds nog even het centrum van Ubud in gegaan en gegeten in een tuin, erg leuk plekje. Een lange vermoeiende dag! De volgende ochtend moesten we weer vroeg op want we hadden een kookcursus gepland. We werden opgehaald bij het hotel en gingen eerst naar een lokale markt, we kregen uitleg over verschillende Balinese producten die ook werden gebruikt in het menu dat wij zelf gingen koken. Aangekomen bij de kookcursus zelf kregen we eerst een welkomstdrankje (dat wordt hier heel vaak gedaan). Daarna zijn we gestart met het maken van de soep, er moest van alles worden gesneden en gestampt. Lekker soepje, alleen overheerste de lime wel een beetje te veel. Vervolgens hebben we nog van alles gemaakt, saté lilit, tempé, saté saus, en nog veel meer. Lekkere dingen gemaakt, was erg leuk! ’s Middags zijn we naar de Ubud market gegaan en hebben we de rest van de middag besteed aan het kopen van souvenirs. ’s Middags wilde ik nog eventjes zwemmen in het zwembad alleen het was zo koud dat ik er ook weer heel erg snel uit was. Manon had ondertussen de taxi genomen naar ons hotel in Ubud, ’s avonds met z’n allen wat wezen eten en is Manon ook nog blijven slapen (alles kan hier ook gewoon). ’s Ochtends ontbeten met…. natuurlijk een pannenkoek! Je kan hier ook gewoon met een persoon extra in het hotel slapen zonder dat ook maar iemand het door heeft, gek eigenlijk!

De volgende dag hadden we de driver nog een keertje gehuurd om ons rond te rijden in Bali. Eerst zijn we naar de Tegalalang rijstvelden geweest. Mooie rijstvelden! Daarna hebben we een stop gemaakt bij Tirta Empul een mooie tempel waar heilig water is en waar de mensen zich zegenen. Zelf was ik er nog niet eerder geweest, dus ook voor mij erg leuk om te zien! En het was echt zo druk, iedereen stond in de rij. Daarna zijn we verder gereden naar de Besakih tempel, de grootste moedertempel van Bali. Het was een dag vol nieuwe tempels en plaatsjes waar ik zelf ook nog niet was geweest (dat had ik natuurlijk speciaal bewaard voor m’n oma en tante). Een hele rondleiding en uitleg gehad over de tempel. Uiteindelijk vond ik het zelf niet de allermooiste tempel die ik zelf ooit heb gezien…. Als laatste stop van de dag zijn we naar Tirta Gangga geweest, het waterpaleis. Als jullie de foto’s zien snap je waarschijnlijk wel waarom!

Maandag was het oma haar verjaardag, happy birthday to you! Als verrassing ging iedereen zingen bij het ontbijt en kreeg oma nog taart. We hebben lekker aan het zwembad gelegen en een massage genomen. Heerlijk! Dat ga ik missen als ik in Nederland ben denk ik. ’s Avonds zijn we uiteten geweest bij La Laguna, wouw dat was echt mini paradijs!! (google het maar eens) We hebben heerlijk tapas gegeten en ik denk dat oma een hele leuke speciale verjaardag heeft gehad in Bali. Heel erg leuk dat je naar mij toe bent gekomen om dat te vieren!
Dinsdag nog een relax dag, want we hadden in het weekend al zoveel bezocht dat het tijd was om weer even te relaxen. ’s Avonds uiteten geweest bij NOOK, het restaurantje aan het rijstveld, hele leuke tent. Eigenlijk zijn de meeste restaurantjes hier leuk zoals jullie misschien wel al hadden geconcludeerd uit mijn verhalen 
Woensdag ben ik met Manon mijn paspoort op gaan halen en zijn m’n oma en tante naar de Tanah Lot geweest, must see als je in Bali bent. En omdat ik er ondertussen al 3 of 4 keer was geweest ben ik niet mee gegaan. Derest van de week hebben Manon en ik nog veel aan school gewerkt en lekker gezwommen in het zwembad en zijn we naar het strand geweest. Zaterdag was het weer zover, we mochten weer naar het vliegveld. Iedereen weer uitgezwaaid en tot snel!
Zondag zijn Manon en ik naar Yogyakarta gevlogen (Java), hoe we het daar hebben gehad lezen jullie in mijn volgende blog die ik nog eventjes moet maken (ik loop een beetje achter haha oepss).

Morgen mijn laatste dag in Bali alweer (nog steeds wil ik niet naar huis!)en woensdagochtend vlieg ik naar Singapore toe om daar de stad te verkennen. Donderdag vlieg ik echt naar huis toe! Het klinkt eigenlijk nog best ver weg maar de tijd hier gaat zoveel sneller!!!!!

Bali je was GEWELDIG, ik heb zoveel leuke dingen gedaan en meegemaakt ik ga alles heel erg missen, het heerlijke eten, het scooter rijden, de temperatuur, want ik heb hier elke dag een korte broek aan. Maar ook de mensen, de wasvrouw die mijn kleren netjes wast, de plek waar ik de afgelopen 5 maanden heb gewoond en de vrijheid! Tot de volgende keer Bali, want ik weet zeker dat ik snel weer terug kom!!

Doeii xxx liel

  • 20 Juni 2016 - 18:36

    Carina Stegeman:

    Leuk om te lezen! Volgens mij wil iedereen die een keer op Bali geweest is, weer terug. Je vader en moeder zullen weer blij zijn als je thuis bent.

    Groetjes, Carina.

  • 20 Juni 2016 - 20:42

    Tom:

    Ik ben trots op je lieve Lili

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

Liliane

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 15489

Voorgaande reizen:

02 Mei 2023 - 13 Mei 2023

San Francisco

31 Juli 2022 - 19 Augustus 2022

Mexico

04 Februari 2019 - 24 Februari 2019

Zuid- AFrika

09 Juli 2018 - 26 Juli 2018

Sri Lanka en Malediven

16 Juli 2017 - 12 Augustus 2017

Vietnam

20 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: